Webbplatsens betydelse för ditt företag

Svenskarna har höga förväntningar på företags närvaro på Internet och förväntar sig att det ska finnas en webbplats. Hela 9 av 10 personer tycker att det är viktigt att företag har en webbplats samt att ett företag går snabbt att hitta i olika sökmotorer så som Google.

Omkring 90% av svenskar över 18 år tycker att det är viktigt att företag har en webbplats och 85% av Sveriges företag har en webbplats. Så om ditt företag är ett av de som inte har en webbplats så är risken stor att de istället går till en konkurrent. Användaren förväntar sig att man hittar den informationen man behöver på webben. Så om du som företag inte prioriterar att synas på webben så minskar detta chanserna att kunderna hittar till dig. Även om företag idag kan komma långt bara genom att synas i sociala medier så är inte detta tillräckligt om man vill nå ut till den breda massan. Med detta sagt så räcker det dock inte att bara skaffa en webbplats, den måste även fylla sitt syfte. Innehållet måste vara relevant och webbplatsen bör vara mobilanpassad och sökmotorsoptimerad. Detta innebär även mer egen kontroll och ger ett seriöst intryck. Framförallt så är din webbplats en oberoende plattform och slutdestinationen som man vill att kunden ska hitta till.

4 anledningar att ha en webbplats till företaget:
1. Företaget syns bättre i sökmotorer som Google och blir lättare att hitta på webben.
2. Tillgänglighet dygnet runt då kunden enkelt kan få tag i kontaktuppgifter, produktinformation, prisuppgifter med mera.
3. En webbplats ger företaget större kontroll över vad som skrivs om dem på webben.
4. Publicerat material på hemsidan ägs av företaget och ingen annan, till skillnad från sociala medier som är en friare/diffusare plattform.
En kombination av webb och sociala medier är ett vinnande koncept!

Användarna räknar med att hitta kontaktuppgifter samt information kring produkter, priser och tjänster på din webbplats. Eftersom dessa faktorer är viktigast för användaren (privatpersoner och företag) så kan man dra slutsatsen att de befinner sig på din webbplats på grund av att de vill ha information för att sedan potentiellt genomföra ett köp eller söka information inför ett köp. Webbplatsen ska presentera den viktigaste informationen på startsidan, samt att sökmotorsoptimera innehållet så att webbplatsen dyker upp i sökmotorer.

En annan sak som många också tycker är självklart år 2019 är att webbplatser är responsiva, även kallat mobilanpassade. Detta innebär alltså att sidan är designad för att anpassa sig efter både dator, mobil och surfplatta. Detta resulterar i sin tur att besökaren får en bättre användarupplevelse.
2 av 3 svenskar använder mobilen var eller varannan gång som de söker efter ett företag på webben. Den informationen påvisar tydligt vikten av att ha en mobilanpassad webb, eftersom att allt fler surfar från sin mobiltelefon.

Mobilanpassade webbplatser lyfts dessutom fram i alla Googles sökresultat vilket gör det lättare för mobilbesökare att hitta företaget på webben, vilket i sin tur kan ge företaget mer affärskontakter och skapa varumärkeskännedom. Om man inte har en responsiv sida syns man inte om någon gör sin sökning på en mobil enhet.

140
Kunder
5312
Uppdrag
9
Medarbetare
162
År av erfarenhet