Syftet med att ha en webbplats och sociala kanaler är för att synas digitalt och på så vis öka chanserna till att skapa varumärkeskännedom och konvertering. För att synas högt upp på Google krävs det att din webbplats checkar av några viktiga punkter. Nedan delar vi med oss av våra bästa tips och metoder för att optimera din synlighet på Google!
Ett första steg i rätt riktning är att sökmotoroptimera (SEO) din webbplats, vilket i sin tur kan få fler potentiella kunder kan hitta din webbplats och ditt företag.
Uppfyll användarens sökintention
Användare hittar ditt innehåll på Google genom att skriva in en specifik fråga eller sökord. Om de inte hittar vad de söker hos dig kommer de förmodligen att lämna sidan för att fortsätta leta någon annanstans. För att hålla kvar dina besökare måste du alltså utforma innehåll som uppfyller användarnas sökintention.
Det bästa sättet att optimera för sökintention är att ta reda på vad som redan rankas för ett visst sökord. Det du hittar kan ge dig en bra känsla för vad användarna är ute efter när de söker på just det specifika sökordet. Därefter kan du utforma ditt innehåll så att det passar med det som användarna vill hitta genom sina sökningar. En god idé är att testa att söka på ord som är relaterade till den bransch du är verksam i för att se vilka resultat som ligger i toppen.
Öka hastigheten
När användarna besöker din webbplats vill de att den ska laddas in snabbt. Om din webbplats inte lever upp till förväntningarna kommer de flesta besökare klicka sig tillbaka till Google Sök, vilket i sin tur leder till att du får färre besökare och blir sämre placerad i sökresultaten. Men som tur är, så går det att tillämpa åtgärder för att din webbplats ska ladda snabbare:
Optimera kod och skala bort oanvänd funktionalitet
Aktivera Cachelagring av sidor för snabbare leverans
Begränsa omdirigeringar och tillämpa en sitemap
Komprimering av bilder och videoklipp
Ovanstående punkter gör mycket för att snabba upp din webbplats, vilket får till följd att du ökar trafiken och kommer ranka bättre.
En responsiv webbplats
För att ligga högt upp i sökresultaten och upprätthålla synligheten för användarna bör du ha en funktionell responsiv webbplats då Google rankar webbsidor utifrån deras mobilformat, inte skrivbordsformat. Genom att tillämpa responsiv design kan du alltså mobilanpassa din webbplats, vilket förbättrar platsen i rankningen på Google vilket i sin tur ger dig fler användare och potentiella kunder.
Länkar för att optimera SEO
Interna länkar: Du kan skapa interna länkar på en av dina sidor genom att länka från den till andra sidor på din webbplats. Interna länkar är användbara eftersom de hjälper dig att hålla kvar besökare längre på din webbplats – en användare börjar på en sida och följer sedan en länk till en annan sida där de fortsätter läsa.
Bakåtlänkar: Bakåtlänkar innebär att en extern webbsida länkar till ditt innehåll. Kortfattat kan det förklaras som att ju mer högkvalitativa referenser/länkar som går till din webbplats, desto högre rankar sökmotorerna den och desto bättre kommer den att rankas i sökresultaten på Google! Canonical URLs är också av värde tillsammans med vidarebefordring av gamla länkar till nya sidor. Döda länkar är inte bra för SEO.
Google My Business
Innehållet på din webbplats är inte det enda sättet att rankas på Google, det finns en rad olika vägar att gå. Du kan till exempel arbeta med SEO via Google My Business. Genom att skapa en företagsprofil på Google hjälper detta ditt företag att synas, när kunder söker efter ditt företag eller efter liknande produkter och tjänster på Google Sök och Maps. Se till att företagets profil alltid är up to date med aktuella foton, erbjudanden och kampanjer för att få kunderna att välja dig. Se också till att telefonnummer, webb, besöksadress och så vidare är korrekt. Viktigt att understryka är också att vem som helst kan använda Google My Business utan kostnad.
Google PPC (betala per klick)
Nu har vi gett dig en inblick i vikten av sökmotoroptimering. Men även om det är viktigt att uppfylla alla kriterier som gör att din webbplats rankas högt organiskt, finns det också andra möjligheter i form av Google Ads, vilket är betalda annonser. Google Ads bör dock ses som ett komplement eller extra boost och inte något som kan ersätta bra SEO.
I Google Ads skapar du kampanjer och rikta in dig på specifika sökord. När någon söker på ett sökord som du ger bud på kan du få din annons att hamna högst upp i sökresultaten där den lättare syns och uppmärksammas. Du kan optimera dina möjligheter för annonserna genom att anpassa din budgivning och få högre kvalitetspoäng vilket är Googles bedömning av annonsernas generella kvalitet. Du betalar enbart för dina annonser när någon klickar på dem, vilket är bra. Kostnaden för Google Ads varierar dock väldigt kraftigt beroende på faktorer såsom konkurrens, bransch och mål.