Hur gör man en tävling på Facebook?

Anledningen till varför du ska ha sociala medier för ditt företag är dels på grund av att du ska synas digitalt, men också för att du kan skapa engagemang och interagera med dina kunder (och potentiella kunder). Vill du skapa engagemang och få din Facebook-sida att växa, så kan en tävling vara ett smart sätt att göra detta på. Men det gäller att göra det på rätt sätt! Det är viktigt att följa Facebooks egna regler, annars finns det risk för att ditt konto blir avstängt. Självklart har vi tips för hur du ska undvika detta och samtigt lyckas med att skapa engagemang.

Steg för steg vad som gäller för tävling på Facebook:  

  • Alla som deltar i en tävling på Facebook måste ha en fullständig profil. 
  • Var tydlig med att tävlingen inte är sponsrad, organiserad eller administrerad av Facebook.
  • Man får inte kräva att tävlande ska dela eller tagga en vän, du får inte utnyttja individens sociala nätverk.
  • Dock är det ok att ha krav som att de tävlande ska gilla inlägget eller din sida. 
  • Du måste följa de officiella lagar som finns i landet kring tävlingar och lotteri. 
  • Vinsten! Vad har ditt företag för tjänster eller produkter som kan locka folk till att delta i tävlingen? Vinsten bör vara relaterad till ditt företag. 

Övriga saker som kan vara bra att tänka på vid tävling: 

  • Skriv tydligt var, när och hur vinnaren presenteras. 
  • Var också tydlig med när tävlingen avslutas! 
  • Det är inte heller fel att förtydliga att en jury utser vinnaren. 
  • Be någon läsa igenom och granska tävlingen innan du publicerar. Fyra ögon är bättre än två. 

Följer du våra tips så kommer du garanterat lyckas med din tävling på Facebook! 

Vad som mer kan vara intressant att veta är att lotterilagen upphävdes 1 januari 2019! Och vad innebär då detta för dig? Jo, att det krävs inte längre tillstånd för att anordna tävlingar där man, slumpmässigt, väljer ut en vinnare. Tidigare när Lotterilagen gällde, så var du tvungen att ansöka om tillstånd om slumpen skulle avgöra vem vem som vinner. Men nu är det tillåtet att välja ut en vinnare enbart på den grunden att individen har lämnat en kommentar i kommentarsfältet. Glöm inte heller att det lag på att vinnaren (oftast) ska betala skatt på vinsten, så kolla upp vad som gäller för just din tävling innan den drar igång. 

 

Vill du lära dig mer om sociala medier eller ta det till nästa nivå? Varmt välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi gärna till!

Linnéa Nensén

Låter det intressant?

Kontakta Linnéa Nensén för mer information!
Mail 0768 - 97 56 87
140
Kunder
5312
Uppdrag
9
Medarbetare
162
År av erfarenhet