Vi sammanfattar Svenskarna och internet 2023

Rapporten för Svenskarna och Internet 2023 lanserades förra veckan med massvis av statistik och insikter kring internet och sociala medier. Rapporten görs årligen av Internetstiftelsen och baseras på flertalet undersökningar och studier. I år har man lagt till några nya områden som hållbarhet, AI, cyberangrepp, favoriter inom sociala plattformar osv.

Vi har sammanfattat det vi tycker sticker ut lite extra, med fokus på sociala medier:

Först ut, övergripande insikter kring de största kanalerna.

Facebook: Fortsätter att vara den största kanalen för daglig användning, men för första gången har användandet minskat! Och det fylls inte heller på med nya användare. Facebook verkar inte vara någons favorit längre. 
De yngre generationerna har hittat andra kanaler som uppfyller det de tidigare använde Facebook till, samt att innehållet och kanalen inte längre är relevant. 

Instagram: Även här blir det ett tapp gällande användning av mediet i nästan alla ålderskategorier, men kanalen behåller sin andraplats. Vad det beror på är inte så tydligt, kanske är det även här så att de yngre har hittat andra kanaler som känns mer relevant och äkta. Kanske är det för mycket ändringar och efterliknelse av andra kanaler som stökar till det, det återstår att se hur utvecklingen ser ut framåt. Men Meta har det nog lite hett om öronen fram över. Den målgrupp som har ökat på plattformen är 70-talister.

YouTube: Man skulle kunna kalla YouTube för vinnare 2023 eftersom det är en kanal som ökat användningen både veckovis och dagligen. Det skiljer sig dock enormt mellan vilka som använder YouTube, det är dubbelt så många män som kvinnor och endast 28% av de födda på 1900-talet jämfört med 63% av 2000-talister. 

Snapchat: Här har vi en intressant kanal som växer stadigt för varje år. Hela 75% av 00-talisterna använder Snapchat dagligen och är ett av de sociala medier som användarna har en positiv känsla för. Kanalen används främst för daglig kontakt med vänner och familj. 

TikTok: En stor snackis är såklart Tiktok som har växt stadigt under 2023, framför allt bland 90, 00 och 10-talisterna. Här hänger man för att bli underhållen och för tidsfördriv, men även för shopping! TikTok är ju också en kanal som påverkar och influerar många andra kanaler. 

LinkedIn: Kanalen fortsätter att vara stabil och könsskillnaden börjar jämnas ut när allt fler kvinnor börjar använda kanalen mer varje vecka. 

Twitter (X): I rapporten benämns X som Twitter då namnbytet inte hade skett vid undersökningstillfället. Kanalen är störst bland 90- och 00-talisterna. 

Drivkrafter och förväntningar inom sociala medier.

Något som lyfts i årets rapport är de drivkrafter som användarna har i olika kanaler - väldigt intressant och det ger också en tydlig bild av förväntningen vid användandet av vissa kanaler. 
Om vi börjar med de största, Facebook och Instagram, så verkar drivkraften främst vara att hålla koll på vad andra gör, samt hålla sig uppdaterad kring varumärken. För att bli road och underhållen vänder man sig till YouTube, Snapchat och TikTok och när det kommer till kunskap är det främst Twitter och YouTube som man vänder sig till. 

Detta bör ju såklart avspegla sig i hur vi framstår på respektive kanal, vilket innehåll vi ska fokusera på för att nå ut på bästa sätt! 

Hela rapporten finns såklart att läsa för den intresserade, man kan också djupdyka enbart i vissa ämnen så som vi gjort här. Du hittar allt på svenskarnaochinternet.se

 

Självklart kan vi hjälpa dig med dina sociala medier för att du ska uppnå bästa resultat! Kontakta oss för mer information om hur vi arbetar med sociala medier och marknadsföring. 

Låter det intressant?

Kontakta Lisa Green för mer information!
Mail 0722 - 10 90 76
182
Kunder
6121
Uppdrag
11
Medarbetare
234
År av erfarenhet