Vi har tidigare dykt ner i begrepp relaterade till sociala medier och content, denna veckan fördjupar vi oss i några fler av de vanligaste begreppen inom marknadsföring.
Search Engine Optimization, dvs Sökordsoptimering/sökmotoroptimering. Det innebär i praktiken att man anpassar sin text utifrån de sökord kunden använder för att leta information om din produkt/ämnet. Genom att sökordsoptimera texten på webbplatsen anses innehållet vara av högre relevans och därmed kan man hamna högre upp i sökresultatet.
SEA eller Search Engine Advertising (sökmotorsannonsering) omfattar alla sätt du kan betala för att annonsera i en sökmotor. Mest populärt är att annonsera via Google Ads för att synas på viktiga sökord.
Call to action, används för att locka en läsare att vidta en önskad åtgärd som uppfyller det primära målet för innehållet.
En CTA är en uppmaning till användaren att på något sätt agera på en uppmaning eller ett erbjudande.
Click through rate, klickfrekvens, kan användas som mått på hur effektiva dina sökord, betalannonser och gratisannonser är. CTR anger antalet klick på din annons dividerat med antalet gånger som annonsen visades: klick/exponeringar = CTR
ROI (Return on investment ) används ofta för att beräkna och utvärdera en investering.
Detta är ett bra mått för att se om man får ut önskad effekt av marknadsföringen.
Beräknas genom att dividera förtjänsten med kostnaden.
Vi på Rabadang kan hjälpa dig att lyfta din digitala närvaro till nästa nivå.
Kontakta oss för mer information.