Vad är skillnaden mellan SEO och SEA? Och vad betyder begreppen? Vi hjälper dig!

Vi har tidigare dykt ner i begrepp relaterade till sociala medier och content, denna veckan fördjupar vi oss i några fler av de vanligaste begreppen inom marknadsföring. 

SEO

Search Engine Optimization, dvs Sökordsoptimering/sökmotoroptimering. Det innebär i praktiken att man anpassar sin text utifrån de sökord kunden använder för att leta information om din produkt/ämnet. Genom att sökordsoptimera texten på webbplatsen anses innehållet vara av högre relevans och därmed kan man hamna högre upp i sökresultatet.

SEA

SEA eller Search Engine Advertising (sökmotorsannonsering) omfattar alla sätt du kan betala för att annonsera i en sökmotor. Mest populärt är att annonsera via Google Ads för att synas på viktiga sökord.

CTA

Call to action, används för att locka en läsare att vidta en önskad åtgärd som uppfyller det primära målet för innehållet. 
En CTA är en uppmaning till användaren att på något sätt agera på en uppmaning eller ett erbjudande.

CTR

Click through rate, klickfrekvens, kan användas som mått på hur effektiva dina sökord, betalannonser och gratisannonser är. CTR anger antalet klick på din annons dividerat med antalet gånger som annonsen visades: klick/exponeringar = CTR

ROI

ROI (Return on investment ) används ofta för att beräkna och utvärdera en investering.
Detta är ett bra mått för att se om man får ut önskad effekt av marknadsföringen.
Beräknas genom att dividera förtjänsten med kostnaden.

Vi hjälper dig gärna!

Vi på Rabadang kan hjälpa dig att lyfta din digitala närvaro till nästa nivå.
Kontakta oss för mer information.

Arvid Wessman

Låter det intressant?

Kontakta Arvid Wessman för mer information!
Mail 0702 - 76 45 09
182
Kunder
6121
Uppdrag
11
Medarbetare
234
År av erfarenhet