Det är mycket att hålla reda på när det kommer till sociala medier, att skapa content och följa upp sin data. Och då är det såklart viktigt att förstå vad allting betyder, alla benämningar och förkortningar kan bli förvirrande ibland.
Vi dyker ner i ämnet och förklarar några av de vanligaste begreppen.
Ett inlägg som publiceras i din kanal utan någon extra push genom betald marknadsföring.
Det är alltså inte ett sponsrat inlägg eller en annons.
User generated content, vilket betyder att man använder sig av innehåll som är genererat av kunderna själva. Det kan vara allt från bilder, videos m.m. UGC är perfekt att använda sig av när man skapar innehåll till sina sociala medier, det ökar trovärdigheten kring produkterna/tjänsten.
Exponeringar är totala antalet visningar för dina inlägg.
Om du har fler exponeringar än räckvidd innebär det att vissa personer har sett ditt inlägg mer än en gång.
Räckvidd är antalet unika konton som har sett något av dina inlägg.
Det indikerar hur långt ditt meddelande når, dvs hur många ögon det visas framför.
Räckvidden är en mer övergripande mätning. För mer definitiv data kan man istället kolla på engagemanget.
Visar hur många som har gillat, delat och kommenterat inlägget.
De flesta sociala medier ser engagemang som ett tecken på kvalitet och popularitet, vilket gör att ditt inlägg får större spridning - dvs större räckvidd.
Detta är den ultimata mätningen av din framgång för marknadsföring i sociala medier. Om du har hittat rätt personer och lyckats hålla dem engagerade, kommer de troligtvis att vara intresserade av att genomföra det du önskar - dvs konvertera. Det kan innebära att ladda ner ett dokument, anmäla sig till ett event, köpa en produkt/tjänst eller vilket annat mål man har satt upp i sin verksamhet.
Vi på Rabadang kan hjälpa dig att lyfta din digitala närvaro till nästa nivå.
Kontakta oss för mer information.