Marknadsföring och produkt i samspel

Allting börjar med en produkt (en vara eller en tjänst). En bra produkt behöver inte vara bättre än alla andra märken på marknaden. Men om den är likvärdig finns en god grund att börja bygga en klok kommunikationsstrategi. God kommunikation gör framgången till en realitet. Tillsammans tar vi reda på vad du säljer. 

USP - Var (nästintill) unik
Vad är det som påverkar en kund att välja en produkt framför en annan? Det kan vara din USP. USP står för Unique selling point eller Unique selling proposition. Kortfattat vad som gör en produkt unik. Marknaden svämmar över av produkter som säljer sig som bäst gällande service, kvalitet eller pris. Där stannar ofta kommunikationen. Det är synd, för även om en USP ofta är relaterad till service, kvalitet eller pris behövs något mer. Något som gör att din produkt står ut från mängden. 

Att hitta sin USP
Det kan vara svårt att hitta sin USP. Ofta behöver man ta god tid på sig och genomföra en grundlig analys. Tänk igenom organisationens och produktens alla fördelar. Lista dessa. Många kommer vara snarlika konkurrenternas, men finns det något som står ut? Lyft då fram det i all kommunikation! Om alla fördelar är snarlika konkurrenternas behöver det inte vara kört. Kanske bildar de tillsammans ett unikt, eller nästintill, unikt erbjudande? Då kan de olika fördelarna tillsammans bilda en USP eller ett så kallat “value proposition”. 

Exempel på "uspar" kan vara: 

  • gedigen kunskap - lång erfarenhet
  • ​garanterad leveranstid
  • ​certifikat och märkningar
  • unika kombinationer av två eller flera produkter.

Om du är en pizzeria - nöj dig inte med att berätta att du är en pizzeria. Du är en pizzeria som alltid använder färska råvaror på dina pizzor. Om du säljer skor säljer du inte bara skor. Du säljer skor i kvalitativt läder från en liten by i Italien. Och så vidare. 

DIn USP måste vara sann och ärlig
Du måste kunna leva upp till din USP. Om du försöker sälja en budget-produkt med löften om hög kvalitet är risken att marknaden blir besviken. Kanske var kommunikationen bra, men i förhållande till produkten, har den endast hjälpt marknaden att snabbt upptäcka produktens brister. Bottnar däremot inte kommunikationen är risken att en fantastisk produkt aldrig “slår igenom” eftersom kommunikationen inte lyckats visa på produktens förtjänster - dess USP!

På Rabadang har vi lång erfarenhet av att hjälpa organisationer att definiera sin produkt och vad som gör produkten unik. Vidare arbetar vi fram en kommunikationsstrategi tillsammans med kund för att kommunicera produkten på ett klokt sätt. Kontakta oss gärna för ett förutsättningslöst samtal! 

Joanna Holden

Låter det intressant?

Kontakta Joanna Holden för mer information!
Mail 0704 - 54 70 64
182
Kunder
6121
Uppdrag
11
Medarbetare
234
År av erfarenhet