Lyckas med din digitala marknadsföring

Digital marknadsföring är inget hokus pokus. Precis som äldre tiders marknadsföring som byggde på annonser i dagspress, reklamfilm på tv, direktreklam med mera, finns det idag gedigen kunskap om hur du bäst kan nyttja det digitala mediet för att nå ut med ditt budskap. Nedan följer tre konkreta tips:

Get in there - du måste vara där

Numera förstår de flesta att dagens konsumenter finns på nätet. Utvecklingen har drivits på ytterligare på grund av pandemin. År 2020 gick under namnet “chock-digitaliseringens år”.  Den grupp som ökade sitt användande av sociala medier och av internet mest under året var pensionärerna. Kort sagt; alla är där. Om du inte finns på internet… finns du inte. 

Förstå vilka plattformar din målgrupp finns på

Internet fungerar precis som vår vanliga värld. Olika personer besöker olika webbplatser, precis som olika personer besöker olika platser och butiker i vårt fysiska rum. De läser olika tidningar och tittar på olika program. Du måste alltså även fortsättningsvis göra dina läxa som marknadsförare. Ta reda på var din målgrupp finns och hur du kan få målgruppens uppmärksamhet. För att exemplifiera på ett generellt plan; yngre personer når du på snapchat medan medelålders personer i större utsträckning nås genom Facebook. 

Lär dig dina plattformar

Oavsett var din målgrupp finns måste du lära dig den plattform som gruppen använder. I princip samtliga kanaler, såsom LinkedIn, Instagram, Snapchat med flera har sina egna verktyg. Fördjupa dig i dessa så du använder kanalen på ett effektivt sätt. Det är bättre att du gör en noggrann målgruppsanalys, väljer några få kanaler och lär dig dessa väl än att du skjuter brett… utan att träffa målet. 

Social media management

Ovan har vi givit dig tre tips på vad du behöver tänka på för att nå ut via sociala medier. Men området är stort. För att nå ut rätt finns en mängd ytterligare faktorer att ta i beaktande. Dessutom kommer det nya digitala verktyg kontinuerligt. För att bedriva framgångsrik digital marknadsföring behöver du en ha en bred digital kunskap för att identifiera möjligheter och ligga i framkant. 

På Rabadang arbetar vi dagligen med detta och håller oss uppdaterade. Vi hjälper dig gärna vidare!

Arvid Wessman

Låter det intressant?

Kontakta Arvid Wessman för mer information!
Mail 0702 - 76 45 09
182
Kunder
6121
Uppdrag
11
Medarbetare
234
År av erfarenhet