Hur fungerar Facebook-algoritmen?

Facebook-algoritmen prioriterar numera interaktion mellan vänner och bekanta istället för marknadsförda inlägg från företag och media. Hur påverkar denna förändring dig som marknadsför på Facebook?

Algoritmen förändras med jämna mellanrum för att höja användarupplevelsen och varje gång detta sker väntar vi med spänning för att se vad dem gör härnäst. Förändringen som sker påverkar flödet i den sociala plattformen samt avgör vilka inlägg som hamnar högt upp eller långt ner i flödet.

Förändringen som skett påverkar företagskonton hårdare än innan och inlägg som leder till relevanta diskussioner kommer att prioriteras högre upp i nyhetsflödet.

Facebook byter fokus

Det Facebook gör är att gå tillbaka till sin grundtanke: Föra samman människor. Informativa inlägg och interaktion med familj och vänner kommer nu att rankas högst. Fokuset tas bort från reklam och riktas mot integration med nära och kära. Detta är egentligen fantastiskt, så hur ska man som företag dra nytta av detta? Vi behöver ändra vårt sätt att marknadsföra oss på för att få större synlighet i nyhetsflödet, samt bibehålla kontakten med följarna på Facebook.

Vad ska man tänka på som företagare?

Man bör fortfarande uppmana sina följare till engagemang, men att göra det på ett sätt som skapar en meningsfull interaktion i kommentarsfältet. Att endast uppmana till att tagga varandra, dela och gilla inlägg kan i vissa fall ge sämre rankning för varumärket. Man kan marknadsföra och samtidigt skapa en givande diskussion för användarna.

182
Kunder
6121
Uppdrag
11
Medarbetare
234
År av erfarenhet