Förbered höstens kommunikation

Även om sommarvärmen håller i sig börjar det bli hög tid att planera och uppdatera ert företags närvaro på Internet – inte minst i sociala medier. Nedan listar vi några punkter att ha i åtanke för att hålla din kommunikation ajour.

Se över tidigare inlägg
Ta en titt i flödet och se att inga utdaterade inlägg ligger kvar, se till att alla länkar fortfarande går dit de ska, rensa bland gamla stories på Instagram och dubbelkolla att det inte finns några fastnålade inlägg kvar på Facebook som inte borde vara där.

Uppdatera er information
Informationen om ert företag är ofta första chansen att ge besökaren en bild av er verksamhet. Se därför till att denna information är uppdaterad med kontaktuppgifter, adress, länk till er webbplats och andra sociala medier, samt en kortare presentationstext

Kontrollera åtkomst
Se över så att åtkomsten till era konton i sociala medier är korrekt, att rätt behörigheter används och att inga tidigare anställda fortfarande har inloggningsmöjligheter. Ett tips är att som extra säkerhetsåtgärd även passa på att byta lösenord – på så sätt har du minimerat risken att någon obehörig tar kontroll över era sociala medier.

Fräscha upp bildmaterial
Att byta ut bilder kan göra stor skillnad för helhetsupplevelsen, ni upplevs som aktiva och lockar potentiellt även nya besökare. Kanske är det dags att byta ut omslagsbilden på Facebook (det går till och med att använda en video för extra wow-faktor) eller varför inte piffa till profilikonen på Instagram efter semestern? Glöm bara inte bort att bilderna bör följa samma stil, så att de fungerar i er grafiska profil.

Se över era kanaler
Sammanställ en lista över de platser där ni lägger upp innehåll och hur det publiceras. Lägger ni upp samma inlägg överallt? Är det någon kanal som fungerar bättre? I så fall fundera på varför! Genom att analysera statistiken för er kommunikation kan ni komma till insikter som genererar mer effektiv marknadsföring. När vi på Rabadang arbetar med sociala medier på uppdrag av våra kunder hanterar vi alltid dessa enligt en utarbetad strategi med tydliga mål.

Utforska nya möjligheter
Att fastna i gamla hjulspår är sällan en lyckad melodi. Våga testa något nytt och ge era följare något de inte sett tidigare – på så sätt levererar du mervärde både för befintliga följare, såväl som möjligheten att locka nya personer till ert flöde. Inspireras av andra och se om det finns några trender som kan vara intressanta att dra nytta av.

139
Kunder
5307
Uppdrag
8
Medarbetare
140
År av erfarenhet