I stort sett alla företag har på ett eller annat sätt påverkats av Covid-19 och nu är det viktigare än någonsin att vara smart i hur man väljer att agera och kommunicera sin produkt eller budskap. Vi har listat några konkreta tips hur du skall kunna bibehålla och till och med öka din försäljning och exponering under och efter coronatider.
1. Se över din digitala närvaro
När människor söker information och tjänster på distans är det viktigare än någonsin att synas digitalt och finnas online. Söktrafiken har ökat avsevärt den senaste tiden då många sitter klistrade vid sina datorer och telefoner, dels för att hålla sig uppdaterade men också för att fördriva tiden. För många inkluderar detta även online shopping. Passa på att sökmotorsoptimera er webbplats för att synas vid relevanta sökord. SEO har aldrig varit viktigare.
2. Nyttja dina sociala nätverk
Ambassadörer finns överallt runtomkring dig, dra nytta av de som redan känner till dig, vänner, anställda och till och med kunder kan hjälpa till att sprida ditt budskap. För detta ändamålet är sociala medier särskilt kraftfullt. Nu har du tid och en bra anledning att skapa en kostnadseffektiv marknadsföringsplan för just dessa plattformarna. Skapa informativa, inspirerande och säljande inlägg. Har ni fått in nya produkter i er butik? Har ni en ny lunchmeny eller har ni börjat med hemleverans?
3. Tänk utanför boxen
Dina vanliga försäljningskanaler kanske inte fungerar som vanligt, men försök se alternativ hur du kan vända krisen till din fördel. Som ett par exempel har Telia tagit fram en kampanj där de tipsar om hur vi kan hålla kontakten samtidigt som vi håller avstånd, i kombination med att de ger bort extra surf. Nike har med sin kampanj Play for the World skapat en plattform för online träning med kreativt innehåll såsom tips och coachning i sin träning, samtidigt som de uppanar till försiktighet under coronatider. Företaget Skolon underlättar distansundervisning genom att öppna provperioden för sin digitala plattform längre, vilket underlättar för fler skolor som förbereder eventuell distansundervisning. Resultatet? Dessa varumärken blir det givna alternativet när man gör sina inköpsval framöver och den positiva effekten kommer ge fortsatt resultat även efter att corona börjar lätta.
4. Investera smart och ta marknadsandelar
Man kan aldrig bromsa sig ur en uppförsbacke. Detta har aldrig varit mer sant än i en kris då flera drar ner och stannar upp. Undersökningar har visat att de som investerar mer i marknadsföring och varumärke under dåliga tider sedan får ca 3 gånger så många marknadsandelar som de hade före en kris. Detta eftersom många konkurrenter håller sig avvaktande med lägre profil än vanligt. Här har du möjlighet att öka dina marknadsandelar. Så se till att komma ur kurvan i full gas med nya aktiviteter och kampanjer.
5. Våga vara positiv
Det är lätt att halka in i en negativ tankebana när man läser alla nyheter om coronaviruset och många undrar om det någonsin kommer bli som förut. Men den här situationen kommer inte vara för alltid, och världen kommer inte stängas ner.
Man säger ju att det blir värre innan det blir bättre, men det kommer bli bättre, så försök rida ut vågen med en positiv inställning.