Använd hashtags för att nå fler!

Hashtags är ett ord eller en mening som följer på ett #-tecken och används i sociala medier. Mest självklar är användningen av hashtags på Instagram, LinkedIn och Twitter. Men det används i allt större utsträckning även i andra kanaler. 

Ett exempel på en text med hashtags i ett inlägg skulle kunna vara: I vår #webbshop hittar du fina #presenter inför sommarens #festligheter. Du kan också välja att lägga en rad hashtags under själva huvudtexten. Poängen är att dessa hashtags sorterar samtliga inlägg som har den specifika hashtagen på samma ställe, samt gör att den som söker efter en specifik hashtag länkas till samlingen och till ditt inlägg. Genom att använda hashtags kan du nå fler i den aktuella målgruppen än vad du annars hade gjort. Många följer specifika hashtags de är intresserade av. Då vill du finnas med i flödet!  

Tänk på!

Säkerställ att de hashtags du använder stämmer överens med det aktuella budskapet i inlägget som taggats. Om en vacker mat-bild läggs upp tillsammans med hashtagen #mode är risken stor att inlägget uppfattas som oseriöst samt att modeintresserade följare blir irriterade och kommer att bojkotta det aktuella varumärket. 

Det finns olika uppdelningar av hur hashtags kategoriseras. En vanlig uppdelning är följande tre huvudkategorier: 

  • Varumärkes - och kampanjspecifika hashtags
  • Trending hashtags 
  • Content hashtags

Varumärkes- och kampanjspecifika hashtags

Hashtags som tydligt är knutna till en organisation. Antingen genom att namnet på organisationen återges eller att ett produktnamn eller liknande återges.

Contenthashtags

Contenthashtags beskriver kort och gott innehållet i inlägget. Exempelvis en miljöbild för ett möbelföretag skulle kunna bära hashtagen #inredning #trender2021 et cetera. Det hjälper till att förbättra spridningen på inlägget. 

Trendhashtags 

Trendhashtags är hashtags som många använder vid ett givet tillfälle. Dessa kan komma och gå mycket snabbt medan de ibland ligger kvar under längre tid. Att använda trendhashtags som ligger i linje med organisationens varumärke och produkter kan ge stor spridning till inlägget. 

Vi hjälper dig gärna med att skapa en strategi för sociala medier!  

 

 

182
Kunder
6121
Uppdrag
11
Medarbetare
234
År av erfarenhet