Marknadsföring på Instagram

Den 22 mars offentliggjorde Instagram de nya uppdateringarna i sin algoritm. I detta meddelandet klargjordes det att den nya algoritmen kommer att presentera bilder och videos i kronologisk ordning med en “Nya Inlägg”-knapp vilket ger användarna möjlighet att själva bestämma när de vill uppdatera flödet.

Efter att många upplevt att man automatiskt blivit uppskickad när flödet uppdateras har man nu tagit fram funktionen “Nya inlägg”-knappen. Denna funktionen har full fokus på att försköna användarupplevelsen. Vad som är så bra med detta är alltså att användaren kan bestämma när man vill uppdatera flödet, istället för att det sker per automatik. Detta är för att användarens flöde ska kännas trevligt, och framför allt, utformat efter dennes preferenser.

Förändring nummer två är aningen viktigare. Enligt Instagram kommer denna förändringen i algoritmen innebära att tidpunkten för uppladdning kommer få större betydelse. Detta innebär att äldre inlägg inte kommer att synas högt upp i flödet, men inte heller att allt kommer i kronologisk ordning. Det som algoritmen gör är att den prioriterar nytt material. Den styrs bland annat av hur mycket engagemang ett inlägg skapar, hur länge du tittar på och läser ett inlägg.

Förändring nummer två är aningen viktigare. Enligt Instagram kommer denna förändringen i algoritmen innebära att tidpunkten för uppladdning kommer få större betydelse. Detta innebär att äldre inlägg inte kommer att synas högt upp i flödet, men inte heller att allt kommer i kronologisk ordning. Det som algoritmen gör är att den prioriterar nytt material. Den styrs bland annat av hur mycket engagemang ett inlägg skapar, hur länge du tittar på och läser ett inlägg.

Företag måste nu vara mer medvetna om när deras målgrupp är som mest aktiv på Instagram, detta för att optimera räckvidden av sina inlägg vid dessa tidpunkter. Risken är annars att man hamnar längre ner i flödet och det resulterar i sin tur att inlägget försvinner helt och då har man gått miste om engagemanget från sin primära målgrupp. Förändringen innebär även att företag nu kommer behöva uppdatera sina flöden på Instagram mer frekvent.

182
Kunder
6121
Uppdrag
11
Medarbetare
234
År av erfarenhet