Som byrå som arbetar med kreativ marknadsföring och kommunikation vet vi på Rabadang att vår bransch är under ständig utveckling och att tekniken alltid har varit en drivande kraft. Från tryckta annonser och TV-reklam till webbutveckling och marknadsföring på sociala medier har tekniken förändrat sättet som vi kommunicerar på med våra målgrupper. Nu är vi mitt uppe i ännu en stor teknologisk förändring - artificiell intelligens eller AI som det förkortas.
Det är viktigt att hålla sig uppdaterad inom de senaste trenderna och teknologierna, och just AI tycker vi är väldigt spännande. Man kan läsa nyheter gällande AI överallt och det påverkar väldigt många branscher. Även om det är lätt att vara skeptisk till artificiell intelligens inom kreativt arbete kan tjänster såsom Chat GPT, DALL-E, Stockimg, Adcreative och Midjourney, för att nämna några stycken, medföra väldigt många fördelar.
Artificiell intelligens är ett väldigt brett begrepp, men det som vi främst syftar på när vi diskuterar ämnet idag är tjänster där en AI genererar konkreta resultat baserat på mänsklig input och efterfrågan. Exempelvis texter och bilder eller liknande.
Det låter kanske lite motsägelsefullt att en AI ska kunna öka kreativiteten men faktum är att om man vet hur man ska använda tekniken så kan den både avlasta och effektivisera arbetstiden samtidigt som den kan bidra med väldigt bra kreativ input. Vi har listat några punkter där vi kan se en direkt koppling till det arbete som vi utför hos oss.
Samtidigt som Artificiell intelligens bidrar med många fördelar och möjligheter finns det också vissa fallgropar att ta hänsyn till när du arbetar med AI.
Så, vad kan vi dra för slutsats? Att använda AI på en kreativ byrå är lite som att ha en robot-assistent som hjälper till med vissa uppgifter, ger kreativa förslag och analyserar data. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att den kreativa processen, fröet till tanken och idén måste börja och sluta hos oss. Resultatet du får av en AI styrs och kontrolleras av den som vet hur verktygen fungerar. Vårt jobb är att tillföra den mänskliga touchen och kunskapen som gör att våra kampanjer sticker ut och blir innovativa och unika.