VMAB behövde en ny flexibel kommunikationsplattform som är enkel för besökaren att förstå och som även är enkel att administrera för VMAB. Då VMAB har en väldigt bred målgrupp valde vi att ta fram ett helhetskoncept med illustrerade karaktärer och ett grafiskt manér som går hand i hand med den nuvarande grafiska profilen för att förstärka budskap- och information. Karaktärerna är utformade för att olika målgrupper skall kunna relatera till dem, exempelvis barn, pensionärer, vuxna, m.m. Pedagogiken ligger i att man är mer mottaglig för information om den kommer från någon som man kan relatera till eller sympatisera med, som i detta fallet är de illustrerade karaktärerna. Som en del i att göra webbplatsen användarvänlig skapade vi även en tömningskalender där man enkelt kan söka på sin adress för att se när sopbilen kommer och tömmer soporna. Detta byggde vi med ett API som kopplades in direkt i förarnas körschema. VMAB är nu tydligare i sin visuella närvaro både i digitala och tryckta medier. Och dess budskap tas emot på ett mer positivt sätt av målgruppen.